Tør vi stole på 2022?De fleste vognmandsvirksomheder slipper godt igennem 2021 – nogle endda rigtig godt! Men nu er det blevet budgettid igen og tør vi stole på at 2022 bliver ligeså god? Det tør vi (sikkert) måske godt vove. En ny undersøgelse fra ATL viser nemlig, at 80% af vognmændene forventer, at omsætningen vil være uændret eller stigende i den kommende tid. Der er gang i eksporten, byggeriet og det almindelige forbrug, og det smitter af på transportbranchen. Når der ikke er flere vognmænd, som forventer stigende omsætning, skyldes det nok, at der samtidig er nogle store udfordringer i form af mangel på både medarbejdere og materialer, Ifølge direktør i ATL Lars William Wesch kan noget af grunden til den generelle optimisme findes i stigningen i eksporten, byggeriet og det almindelige forbrug, da denne smitter af på transportbranchen. |
Ingen hårde frontgitre på lastbilerPå foreningens studierejse til Christiansborg for nylig, blev vi modtaget og vist rundt af MF Niels Flemming Hansen. På det efterfølgende møde – som i øvrigt blev holdt i et gruppelokale, udlånt af DF – pegede et af medlemmerne på, at han fandt det mærkeligt at frontgitre (“kængurugitter”) er tilladt i Sverige og Norge, men ikke i Danmark. Gitteret er ikke til pynt, men beregnet til at undgå større skader på lastbilen efter møde med hjortevildt. I de øde egne af Skandinavien kan det være skæbnesvangert at få en alvorlig skade på fronten, så viderekørsel ikke er muligt. Transportudvalget har derefter efter ønske fra Niels Flemming Hansen stillet et spørgsmål til transportministeren og bedt ham, svare på om frontgitre er ulovlige at køre med i Danmark og om ministeren er bekendt med, at det i så fald medfører en konkurrence begrænsning for danske vognmænd. Nu har ministeren svaret – se svaret HER! |
Nyt fra Færdselsstyrelsen – dokumentation af egenkapitalkravFor at mindske sagsbehandlingstiden hos Færdselsstyrelsen vil ansøgninger på vejtransportområdet fremover først blive behandlet, når alle oplysninger– herunder dokumentation for egenkapital – er indsendt.Virksomheder skal dokumentere et egenkapitalskrav, når de ansøger om tilladelser til godskørsel for fremmed regning i lastbil eller varebil, ansøger om tilladelse til erhvervsmæssig personbefordring i bus samt ansøger om tilladelse til erhvervsmæssig persontransport i bil. Praksisændringen betyder, at ansøgere fremover skal kunne dokumentere egenkapitalskravet allerede ved ansøgningstidspunktet. Egenkapitalen/sikkerhedsstillelsen er fortsat 150.000 kr. for de to første tilladelser og herefter 40.000 kr. for hver ekstra tilladelse. Revisorerklæring og garanti skal udfærdiges med en særlig tekst, som fremgår af styrelsens vejledning om revisorerklæring og vejledning om garantistillelse. |
Regler for cabotagekørsel – hvordan er det lige?På foreningens medlemsmøde forleden gennemgik jurist Maria Feldberg, Guretruck elementerne i vejpakken. Maria kom også ind på reglerne for cabotagekørsel. Hvis der f.eks. køres ind i Danmark uden last i tilslutning til en international transport, der er afsluttet i en anden medlemsstat, må der så med køretøjet udføres cabotagekørsel i Danmark? Færdselsstyrelsen har udsendt en meget overskuelig vejledning på 3 1/2 side som i klart sprog gengiver reglerne. Hent vedledningen HER! |