Skal vi hjælpe politiet?Vognmandsbranchen får støtte i statsministerpartiet Venstre til at få flyttet hele tungvognsområdet fra Justitsministeriet til Transportministeriet.
Det ville indebære at opgavefordelingen ændres således at vejsidekontrol, kørekort, tachografkort og særtransporter flyttes fra Rigspolitiet til Færdselsstyrelsen. Argumentet er, at det vil lette Politiets arbejdsbyrde, hvis disse fire opgaver blev varetaget af personer, der ikke er uddannede politibetjente. Transportbranchens interesse er naturligvis, at der opleves en bedre service, som det har været tilfældet siden kontrol med køre- og hviletid blev flyttet fra Politiet til Færdselsstyrelsen. Samtidigt kunne det jo være at ressourcerne kunne udnyttes til hyppigere og mere kompetent kontrolvirksomhed på bla. motorveje som vi kender det med BAG i Tyskland. Det er oprindeligt de syv organisationer 3F, DTL, ITD, DI Transport, Danske Busvognmænd, Danske Speditører og Dansk Erhverv, der står bag opfordringen. Forløbet er et af de sjældne eksempler på, hvilken effekt det har overfor det politiske system, når transportbranchen står sammen. |
Færdselsstyrelsen hyppigere på hjemmebesøgFærdselsstyrelsen begyndte for ca. et år siden at lave et supplement til den traditionelle virksomhedskontrol, hvor styrelsen normalt indkalder alt materiale til styrelsen til kontrol. I stedet sender styrelsen nemlig et varselsbrev til vognmanden med en oplysning om, at styrelsen kommer på kontrolbesøg i virksomheden. Det er denne aktivitet, som styrelsen nu har intensiveret. Uanset om man bryder sig om at have styrelsen indenfor dørene eller ej må det betragtes som en “håndsrækning” fra myndighedernes side, at man tilbyder personlig kontakt. Kontrolbesøget går hurtigere og er mindre bøvlet end at få indkaldt alle sine køredata. |
Erhvervstelefoni til kr. 99,00/mdl.Flere medlemmer har på det seneste benyttet sig af et tilbud om telefoni “med det hele” til en fast pris på under kr. 100 pr. måned pr. abonnement.
Det er ITD’s produkt Mobilet, der vinder større og større indpas i transportbranchen – sikkert fordi pakken dækker langt de flere chaufførers totalbehov:
|
Aktuelle udbudTransport af containere fra genbrugspladser i Haderslev, Vojens og Gram til modtageanlæg i Vojens. Skal påregne at der også kan være transporter i weekends (primært søndage). Med »transport« forstås hele opgaven med læsning af containeren, transport af containeren, tømning af containeren, eventuelt behov for vending af containeren og tilhørende opgaver
Udbudsmaterialet er gratis, ubegrænset og fuldt tilgængeligt på: eu.eu-supply.com/app/rfq/rwlentrance_s.asp?PID=197808&B=DSR |
Frosten er kommet – sneen er på vejKørsel med køretøjer i forbindelse med vedligeholdelse og kontrol af veje, herunder saltning og kørsel med sneplov er ”undtaget kørsel” i forhold til reglerne om køre- hviletid. Når der udføres ”undtaget kørsel”, er der ikke noget krav om, at der skal anvendes køreskive eller førerkort under kørslen. Det anbefales imidlertid, at der altid anvendes en køreskive eller et førerkort, selv om der er tale om ”undtaget kørsel”. Fordelen er, at kørslen med saltspreder og sneplov efterfølgende kan dokumenteres både over for vejmyndighederne og over for politiet ved en kontrol. Derudover kommer der heller ikke til at mangle kørte kilometer på køreskiverne eller i det digitale kilometerregnskab. Kontakt foreningen, hvis du ønsker yderligere information om reglerne for “OUT”-kørsel. |