KlimatosseriTransportbranchen bliver gang på gang hængt ud som den store miljøsynder. Det på trods af, at forskning i moderne motor teknologi gennem de seneste 10-15 år har medført en væsentlig reduktion af lastbilers udledning af drivhusgasser. I Danmark var den i 2017 nede på 4,5% af den totale udledning. |
||||||||||||||||||||
Guide til førere af tunge køretøjer om undersøgelse af køretøjer inden kørsel
I faktaarkene kan man læse, hvornår en fejl og mangel efter styrelsens opfattelse vil være at anse som en alvorlig sikkerhedskritisk fejl og mangel og dermed være omfattet af det forhøjede bødeniveau. Se faktakaark og guide på Færdselsstyrelsens hjemmeside: HER |
||||||||||||||||||||
Julenyhedsmail fra Skifter LastbilerÅrets sidste nyhedsbrev omhandler blandt andet vidensbanken Knowledge Hub. Her kan du blive klogere på relevante problemstillinger i lastbilbranchen ved at abonnere på Volvo Trucks’ store artikelsamling (gratis naturligvis). |
||||||||||||||||||||
PresseklipI seneste udgave af Vognmandens Fagblad bringer journalist Claus Warncke et interview med foreningens formand.Læs det HER |
||||||||||||||||||||
Nye regler om miljøzoner fra 1.7.20 – dispensationReglerne betyder, at ældre dieseldrevne lastbiler, busser og varebiler ikke har adgang til København, Frederiksberg, Aarhus, Odense og Aalborg, med mindre de har monteret et partikelfilter.For dieseldrevne tunge køretøjer på 3,5 tons eller derover, gælder følgende trinvise regler i miljøzonerne: Fra 1. juli 2020
Fra 1. juli 2022
Hvis dit køretøj ikke opfylder reglerne, kan du vælge at få eftermonteret et partikelfilter. |
||||||||||||||||||||
Glædelig jul!Foreningens ønsker alle læsere af nyhedsbrevet |