Fremtiden tilhører ungdommen – også i RAVBeretningen om en høj gennemsnitsalder blandt vognmand og chauffører fylder regelmæssigt i transportmedierne sammen med spådomme om, at den mindre, lokale vognmandsvirksom ingen fremtid har. I foreningens medlemskreds er der heldigvis mange eksempler på unge chaufører/vognmænd, der enten har eller er ved at blive kørt i stilling til at drive familie virksomheden videre – eller starter helt for sig selv. . Det er særdeles glædeligt og bestyrelsen har et ønske om at støtte de unge, der har modet til at prøve kræfter med at drive selvstændig virksomhed. Derfor har bestyrelsen besluttet at oprette “RAV UNGDOM” – et netværk og fagligt fællesskab for unge vognmænd, der har lyst til at mødes og sparre med gode kolleger, udveksle erfaring og slappe lidt af i godt selskab. Stiftende møde er lørdag den 6. nov. på Hovborg Kro – har du lyst til at være med, så send gerne en mail til info@ravf.dk – eller ring til Frede Matzen (tlf. 4072 5822) eller Jan Lillegaard (29 609 609) |
Livligt medlemsmøde i KoldingEt solidt og velsmagende aftenmåltid som indledning – så kan det kun blive en vellykket aften. Og det blev det, da en kreds af foreningens medlemmer havde taget imod indbydelsen fra Truck Center Kolding til at besøge firmaet i deres spritnye værkstedsanlæg i Kolding. Efter spisning og rundvisning overtog en repræsentant fra tungvognspolitiet, PA Kaj Klaustrup scenen og gav eksempler fra sine oplevelser fra vejsidekontrollerne. På forhånd gav betjenten en advarsel om at provokation ville forekomme – men med formål at starte en diskussion og det virkede! Kommentarer og spørgsmål sørgede for en livlig aften, hvor betjenten flere gange måtte ty til at forklare, at han ikke laver reglerne, men blot kontrollerer dem. Efter nogens mening nok lidt for nidkært. |
Når det grønne fylder for megetEn lastbil kræver sin plads og når buske og træer efter en frugtbar vækstsæson mange steder begynder at gro ind over vejen, bliver pladsen på de smalle kommunevej for trang. Det går udover oversigtsforhold og spejle og dermed trafiksikkerheden, Grundejeren, hvis areal grænser op til vejen, har normalt ansvaret for at vedligeholde det levende hegn. Men kommunen har en tilsynspligt når det gælder de offentlige veje. I årets transportkommune (for 2. gang), bemærker medlemmer, at det kniber med pladsen flere steder på kommunevejene. I landzone skal frihøjden over kørebanen og rabatten være mindst 4,2 meter. Foreningen har derfor rettet henvendelse til Vejen Kommune og bedt dem skærpe opmærksomheden mod manglende hegnsklipning og skride ind overfor de grundejere, der ikke får vedligeholdt. |
HimmelflugtVaremangel, arbejdskraftmangel og stigende inflation er temaet i medierne og mange vognmandsvirksomheder oplever det i hverdagen. Fuld beskæftigelse er det alle tilstræber, men går det videre derover, er der risiko for at blive overhalet af stigende omkostninger. Som eksempel er listeprisen på truckdiesel siden årsskiftet til udgangen af september steget med 15,8%. Som tommelfingerregel udgør udgifter til brændstof 25% – 30% af totalomkostningen ved drift af en lastvogn. Følge med på Diesel – Drivkraft Danmark |
Nyt DTL Magasin på gadenDTL Magasinet “DANSKE VOGNMÆND” er udkommet med nr. 10 og indeholder som sædvanligt mange læseværdige artikler. Læs bl.a. om regler for ferieafholdelse resten af året og om hvordan kolleger forholder sig til chaufførmanglen. Læs magasinet her! |
Velkommen til nyt medlemForeningen byder hjerteligt velkommen til nyt medlem Vognmand Jesper Højrup, 7250 Hejnsvig |