Krigstrommerne rumler Chaufførernes vrede og frustration over loven, der fra årsskifter medfører væsentligt forhøjede bødesatser til vognmand og chauffør ved fejl ved køretøjet, vokser dag for dag. Facebookgruppen ”Nu stopper lastbilen” består af over 8.000 chauffører fra hele landet og de er klar til at blokere julehandlen ved at parkere deres lastbiler på strategiske steder. Mange branchefolk har formodentligt længe utålmodigt ventet på at de store brancheorganisationer DTL, ITD – og 3F ville komme på banen. Nu er ITD så langt om længe i medierne og opfordrer transportministeren til at stoppe den kommende lovændring, inden den træder i kraft den 1. januar 2020. Begrundelsen for ændringen er usaglig og udokumenteret, og de nye bøder vil ramme transporterhvervet helt urimeligt hårdt, lyder det fra ITD. Transportministeren forsvarer sig med at chaufføren kun straffes for fejl og mangler, hvis chaufføren ved eller på grund af konkrete omstændigheder burde vide, at køretøjet har fejl og mangler. Så chaufførernes frustration må skyldes misforståelser! Færdselsstyrelsens direktør maner i et interview med DTL Magasinet ligeledes til ro. Chauffør gruppens første planlagte punkt aktion blev en fuser, men måske er det alligevel en god ide at købe julegaverne i god tid? |
Nyt værktøj til Tonny Normalt skal kraner være større og større. Men Tonny Sørensen Kranservice i Esbjerg er gået et skridt den anden vej og har netop taget et eksemplar af verdens første serieproducerede bæltekran fra Palfinger i brug. Og “Crawler”, som Palfinger har døbt den kompakte kran, lever op til sit navn: den er ekstrem kompakt og manøvredygtig og kan kravle ind, hvor normalt løftegrej må give op. Den lille kraftkarl vejer i standardudgaven 20 t. og er kun 1,9 m. bred men har en rækkevidde på 21,5 m og en løfteevne på 52,6 mt. |
Ny vejledning om køre- og hviletid fra TVS I nyhedsmail nr. 16 omtalte vi en ny vejledning om køre- og hviletid fra Færdselsstyrelsen. Nu har TungVognsSpecialisten ApS udgivet deres egen komplette brugervenlige vejledning. Køre- hviletidsreglerne er kendt af alle i branchen, men alligevel er de i det daglige ofte genstand for diskussioner, chauffører eller vognmænd imellem. Hvordan er det f.eks lige: Kommer bøden, hvis man kommer til at køre 4 timer og 43 minutter uden pause – eller er det ved 4 timer og 44 minutter? En komplet vejledning i de komplicerede regler kan ikke sammenfattes på et enkelt stykke papir. Men de 58 sider som TungVognsSpecialisten anvender er letlæselige og med gode illustrationer. Find håndbogen her>> |
Tilbud om ny fleksibel servicekontrakt fra VOLVO Volvo Trucks introducerer en ny fleksibel servicekontrakt – Volvo Flexi-Guld-kontrakten. Der er tale om en ny forbrugsbaseret servicekontrakt, hvor de månedlige gebyrer tilpasses det faktiske kilometertal. Det betyder, at transportvirksomhederne får større fleksibilitet til at tilpasse deres drift til markedsforholdene og efterspørgslen |
Næste foreningsarrangement: Mortensaften på kroen Foreningen har udsendt indbydelse til en begivenhed, der efterhånden er blevet en tradition: Mortensaften på Hovborg Kro, der i år fejres et par dage for tidligt, nemlig fredag den 8. november 2019. Som traditionen byder, står menuen på Mortensaftensand og risalamande. Underholdningen er lagt i hænderne på Alex Bødiker, kendt fra “Willys Kaffeklub”. |