Masser af inspiration i “Det vilde ræs”Mange medlemmer og andre med relation til branchen fik masser af inspiration med hjem fra “Det Vilde Ræs” lørdag d. 9. september hos NDI i Brørup.
Dagen var fyldt med brancherelaterede begivenheder, og udstillere på 30-40 stande og en aktiv indsats med blandt andet rundvisning hos NDI gjorde dagen til en spændende oplevelse. Udover de mange spændende aktiviteter og konkurrencer var der rig lejlighed til at få en snak med kolleger og udstillere på det store areal, som NDI havde stillet til rådighed. Det var anden gang, at arrangementet blev afviklet og foreningen glæder sig over et fortrinligt samarbejde med ITD og vore værter fra SUPERDÆK! Læs artikel i JV: http://www.jv.dk/vejen/Det-vilde-raes-hos-NDI/artikel/2541020 Se flere billeder fra dagen her! |
Køre- og hviletidssanktioner: Endelig tidsfrist på ændringerSagsbehandlingen af alle færdselssager, der handler om overtrædelse af de såkaldte køre- og hviletidsbestemmelser, er med øjeblikkelig virkning blevet sat i bero – med øjeblikkelig varsel.Det oplyser anklagemyndigheden i en pressemeddelelse. Den 30. maj i år vedtog Folketinget et lovsforslag om ændring af færdselsloven, der lemper straffen for overtrædelse af køre- og hviletidsregler. De nye regler skulle træde i kraft den 1. juli i år, men det er i praksis ikke sket, fordi transportministeren ikke har kunnet fastsætte det præcise tidspunkt for ikrafttrædelsen, idet det kræver nogle ændringer i politiets it-systemer. Løsningen skal udvikles af Rigspolitiet og forventes færdig omkring maj 2018. |
“Vinterdæk” på tyske vejeI Tyskland er vinterdæk ikke påbudt i en bestemt periode. Men der er krav om at biler ved visse vejrkonditioner skal være udstyret med vinter- eller helårsdæk, som har betegnelsen ”M+S” trykt på dækkets side. Hvis dækkene er produceret inden den 31.12.2017 (=DOT 5217), kan “M+S” benyttes som vinterdæk indtil den 30. december 2024. Derefter kræves “Alpint mærke: Det betyder, at chaufføren/vognmanden selv skal sikre sig at bilen altid er monteret med de rigtige dæk. Ved lastbiler i klasserne M2, M3, N2 og N3 er det indtil videre nok, når drive-akslen er udstyret med M+S vinterdæk, idet de typiske dæk i disse fartøjsklasser allerede er egnet til helårskørsel. Men fra og med en 1. juli 2020 og måske allerede med virkning fra vinteren 2019, er der krav om, at fordækkene på lastvognenes foraksel skal være udstyret med vinterdæk. Derimod er der ikke krav om vinterdæk på påhængskøretøjer. Bliver man med sommerdæk på bilen involveret i et færdselsuheld under vinterlige forhold i Tyskland, så kan det have en del konsekvenser: Under en retssag kan man – afhængigt af de konkrete omstændigheder – risikere at blive anset som medskyldig i ulykken, idet ens egen bil ikke har været udstyret med de korrekte dæk. Det betyder, at man ikke kan kræve fuld erstatning fra modparten, man skal derimod betale en del af skaderne (og procesomkostningerne) af egen lomme. Alle dæk skal – året rundt – have en mønsterdybde på mindst 1,6 mm. Læs mere via dette link! |
Rigtige mænd– er der mange af i transportbranchen. Men nu får du mulighed for at hilse på en, der har papir på det, når foreningen igen i år indbyder til “Mortensaften på kroen” fredag den 10. november 2017 hvor den altid grinende og kække humørbombe, Lindy Aldahl, der i DRs seersucces “Rigtige Mænd” tog danskerne med storm kommer på besøg. Der er lagt op til et foredrag med gode råd og godt humør. Indbydelse til medlemmer med ledsager udsendes senere, men sæt allerede nu venligst X i kalenderen. |