Når de store slås..DTL-direktør Erik Østergaard går i sin leder i det nye nummer af ”Danske Vognmænd” i rette med ITD, som han mener slår plat på COVID-19 situationen ved igennem annoncer i landsdækkende aviser at bilde befolkningen og politikerne ind, at man ikke kan gennemføre en præcisering af godskørselsloven på grund af coronakrisen. Og DTL direktøren lægger ikke fingrene imellem: ” Set i det lys er det forstemmende at opleve ITD i store annoncer i landsdækkende aviser at slå plat på Covid-19-situationen. I store annoncer i hundredetusindkronersklassen forsøger de at bilde befolkningen og politikerne ind, at man ikke kan gennemføre en præcisering af godskørselsloven på grund af corona-krisen. For at redde deres ubetydelige arbejdsgiver-forening, som er langt fra toneangivende på det danske transportmarked, fylder de det offentlige rum med fake news og slår plat på den alvorlige situation, Danmark står i. Man skulle ikke tro, at man kunne agere så takt- og smagløst.” Så når der regelmæssigt i vognmandskredse bliver slået til lyd for at branchen og deres organisationer har behov for at tale med en og samme stemme, skal man nok ikke sætte forventninger til, at det bliver lige de første dage! |
Regel-Danmark håner igen transportbranchenDet mener advokat Jacob Forman – ikke uventet. Dokumentation leveres på advokatens hjemmeside og er temmelig klar: Det viser sig nemlig, at Fødevarestyrelsen ændrede sin praksis allerede i februar sidste år, hvor de i en rundskrivelse meddelte embedsdyrlægerne på slagtestederne, at sager om ikke transportegnede dyr ikke længere skulle rettes mod chauffører. Chaufførerne skal således ikke længere kunne dømmes for de typiske transportegnethedssager fx halebid, blomkålsører, prolaps, sår, brok og springhals. Men Anklagemyndigheden fortsætter ufortrødent med at rejse tiltale og de dybt urimelige sager mod chaufførerne fortsætter. Det her er en rød og våd klud lige i ansigtet på de vognmænd og chauffører, som sikrede forsyningerne til fødevareindustrien og butikkerne i coronakrisens mest usikre periode, skriver advokaten. |
OK åbner sin første truck vaskEnergiselskabet OK åbner i begyndelsen af juni officielt sin første OK Truck Vask. Det nye vaskeanlæg ligger ved Alex Andersen Ølunds domicil ved Odense tæt op ad den fynske motorvej ved afkørsel 52. Ved siden af vaskeanlægget ligger en OK Truck Diesel station. Den nye og første OK Truck Vask ligger ved Alex Andersen Ølunds nye domicil på Logistikvej ved Odense Sv, hvor OK i 2019 åbnede en Truck Diesel station. OK forventer, at vaskehallen til de tunge køretøjer åbner primo juni. Forvogne, med eller uden hænger, trækker med trailer samt modulvogntog kan vaskes i den nye vaskehal. Visse vogntyper, som eksempelvis tankvogne, kan dog ikke vaskes i hallen. Der er opført to vaskehaller – den ene med automatisk vask og den anden med manuel vask. OK forventer at kunne åbne flere vaskehaller til lastbiler i fremtiden. |
Pas på Tyven!Hvem lukker, slukker og ikke mindst låser, når det er fyraften i vognmandsfirmaet? Selskaber inden for transportbranchen kan både hente nyttig viden samt inspiration til at gribe opgaverne an i en ny, opdateret sikringsmanual, der er særligt målrettet erhvervet. Syd- og Sønderjyllands Politi udgav for første gang manualen i 2010, og det er således den fjerde i rækken, der er kommet på gaden. Denne gang med flere nye råd og anvisninger. Hent den nye sikringsmanual herHent tillægget til sikringsmanualen her (se linksamling nederst på siden). |
Hjemsendelsesaftale med 3F forlænget endnu en gangDen 20. marts indgik DI/ATL og 3F en aftale, som gør det muligt at hjemsende medarbejdere uden løn, når der ikke er arbejde at udføre på grund af coronakrisen. Aftalen blev siden forlænget frem til d. 31. maj 2020, men er nu forlænget til d. 31. juli 2020. Hjemsendelsesaftalen er under forudsætning af den politiske aftale om suspensionen af forbrug på dagpengeperioden forlænges frem til 31. juli 2020. Bliver aftalen om suspension ikke forlænget bortfalder aftalen den 30. juni 2020. |
Advarsel – salg af domænenavneDTL gør opmærksom på, at bekymrede indehavere af .dk-domænenavne i disse dage får uanmodede tilbud om køb af tilsvarende .com-domænenavne. Henvendelserne sker via e-mails, som er sendt til registranter af .dk-domænenavnene. Det oplyser DK Hostmaster, som understreger, at kampagnen ikke har forbindelse forbindelse til dem, og at DK Hostmaster ikke har videregivet informationer om registranter til afsenderen af kampagnen. Registranter af .dk-domænenavne er ikke i fare for at miste brugsretten til deres .dk-domænenavn, understreger DK Hostmaster. |