NYT BØDEKATALOG

!!!”Som chauffører skal vi have penge med på arbejde”. ”Vi står allerede med det ene ben i spjældet”. ”Der er ingen, der bliver kontrolleret lige så meget som en lastbilchauffør”. ”Du kan bare køre efter reglerne, så er der ingen problemer”. ”Vi er selv skyld i, at tingene er, som de er”.

 

Er du også stødt på ovenstående vendinger i chauffør- og vognmandsbranchen? Og er der noget om snakken, at bøder og sanktioner skræmmer chauffører væk fra branchen?

 

Konservatives transportordfører, Niels Flemming Hansen, har i hvert fald hørt dette, og derfor bad han helt tilbage i oktober 2021 transportministeren levere en samlet oversigt over, hvilke bødetyper der kan udstedes til chauffører og vognmænd, som led i udøvelsen af deres erhverv, og hvad bødesatserne ligger på ved overtrædelsen af de enkelte forseelser.

Og uanset om man kan lide det eller ej, er der nok at forholde sig til som chauffør og vognmand. Faktisk hele 40 tætskrevne sider med bøder og sanktioner. Så måske det er derfor, at det har taget hele syv måneder at få en samlet oversigt over bødekataloget.

 

– Med hele diskussionen om chaufførmangel kan jeg ikke lade være med at tænke på, om der er nogen, der holder sig væk på grund af en risiko for store bøder. Og er det noget, der kan løses uden at gå på kompromis med trafiksikkerheden. Jeg har behov for et komplet overblik over, hvad der kan udstedes bøder for. Og indtil videre handler det ikke om et angreb på noget, men om at få et overblik, sagde Niels Flemming Hansen til Lastbil Magasinet om baggrunden for at få en samlet oversigt.

Følger man debatten om bødeniveauet på sociale medier, er det tydeligt, at branchen er delt på spørgsmålet om bøder. En side mener, at man skam helt selv er herre over, om man får en bøde, mens en anden mener, at der bliver drevet en form for klapjagt på chaufførerne – for eksempel i forbindelse med manglen på parkeringspladser, og at man ikke kan undgå bøder for bagateller. Endelig er der så dem, som mener, at al den her snak om bødeniveauet bare er noget skidt, ud fra den begrundelse at det skræmmer potentielle chauffører væk fra faget …

 

Hos vognmandsorganisationen ITD mener man, at bødekataloget, der nu endelig er blevet fremlagt, med “al tydelighed viser”, at det er stukket af med antallet af bøder, som chauffører og vognmænd kan blive udsat for.

– Lad mig starte med at sige, at vi selvfølgelig ikke er imod, at der sanktioneres, hvis man overtræder regler. Og ser man bødekataloget igennem sanktion for sanktion, så kan der i de fleste tilfælde nok argumenteres for bøderne enkeltvis, siger Henriette Kjær, politisk chef i ITD.

 

– Men ser man på kataloget som helhed, er det skræmmende læsning. For der er ingen i dette land, heller ikke chauffører og vognmænd, der har en chance for at kende alle bøder og regler og samtidig udføre den samfundsvigtige opgave med at sørge for, at der er varer på hylderne. Jeg kan godt forstå, at regeringen og embedsmændene har skullet bruge mere end et halvt år på at få udarbejdet det her katalog, siger Henriette Kjær.

Det samlede bødekatalog kan ses her.Det samlede bødekatalog_maj 2022_2579440