DTL: Det kniber stadig med at tjene penge

DTL har forud for generalforsamlingen offentliggjort sin årlige konjunkturundersøgelse.

Den viser overordnet, at det trods økonomisk fremgang i erhvervslivet som helhed stadig kniber for vognmændene at tjene penge.
Indtrykket er, at forskellen mellem top og bund er udvidet: flere har underskud mens der er enkelte, der forstår at score kassen.
I enhver branche, vil der være aktører, der er dygtigere til at skabe overskud end andre. Men det er bekymrende, hvis en normal drift i en periode med højkontur resulterer i et decideret underskud hos flere.
Ingen tvivl om, at konkurrencen er hård – selvom kapacitetsudnyttelsen er i top. Men det er vel ikke for meget at forvente, at også transportbranchen i opgangstider har mulighed for at tjene en ekstra skilling til at stå imod med, når konjunkturerne vender.
Men det er først og fremmest op til branchens aktører selv.
Konjunkturanalyse er frit tilgængelig på DTL’s hjemmeside – Læs undersøgelsen her

Diesel kørselsforbud i Hamburg

ITD oplyser at gennemkørselsforbuddet i Hamborg træder i kraft den 31. maj 2018 på to af de mest trafikerede strækninger i bydelen Altona. Det drejer sig om dele af henholdsvis Stresemannstraße (lastbiler og busser) og Max-Brauer-Allee (personbiler, lastbiler og busser).

Alle dieselkøretøjer (personbiler, lastbiler og busser) med Euronorm 0 til 5 er omfattet af forbuddet. Disse køretøjer må ikke passere de berørte strækninger og vil derfor blive ledt uden om.

Læs mere her!

Vejledning om betingelser for tilladelsesfri og tilladelseskrævende særtransport

Færdselsstyrelsen kunne for nylig konstatere, at der er opstået usikkerhed om betingelserne for tilladelsesfri og tilladelseskrævende særtransport.

Derfor udsteder Færdselsstyrelsen nu en vejledning, der redegør for forskellen mellem den tilladelsesfrie og den tilladelseskrævende særtransport samt for de individuelle betingelser, der skal være opfyldt.

Læs vejledningen her!

Medbring synsrapport i køretøjet

Angiveligt fordi man i EU har konstateret, at mange køretøjer, der er indregistreret i de medlemsstater, som er blevet medlem af EU efter 2004, er i teknisk dårlig stand, skal seneste synsrapport nu medbringes i køretøjet.
I Danmark ligger synsrapporterne ellers frit fremme for alle på flere hjemmesider, f.eks.  www.nummerplade.net
Ikke desto mindre slår Direktiverne nu fast, at alle motor- og påhængskøretøjer skal medbringe en synsrapport svarende til det seneste periodiske syn. Derudover skal der medbringes en rapport fra det seneste vejsidesyn, hvis et køretøj har været underlagt et vejsidesyn.
Ved kørsel i Danmark er det dog tilstrækkeligt at medbringe en kopi af synsrapporten/synsrapporterne – eventuelt i elektronisk form. Ved kørsel i udlandet skal den/de originale synsrapport/synsrapporter medbringes.

Nye synsregler

Samme EU direktiv betyder samtidigt, at der strammes op på udbedring af mindre fejl, der konstateres ved syn.

For danske bilejere vil den væsentligste konsekvens af de nye regler være, at visse typer af fejl og mangler fundet ved et periodisk syn, og som bilejeren hidtil har fået repareret uden yderligere kontrol, fra og med den 20. maj skal kontrolleres ved et omsyn. For eksempel vil en defekt pære i en forlygte frem over medføre et obligatorisk omsyn.

Læs mere på Færdselsstyrelsens hjemmeside.

Direktivet skærper og præciserer desuden blandt andet kravene for lastsikring.
Har du lyst at studere hele direktivet, findes det her!

Vagtskifte på kassererkontoret

Foreningens bestyrelse har konstitueret sig med en nye kassemester på kassererposten.

Jan Lillegaard overtager regnskab og medlemsadministration efter Niels Ove Kristensen, der udtrådte af bestyrelsen sidste år, men som i en periode herefter har hjulpet foreningen som ekstern økonomifunktion.
Foreningen vil således fremover have adresse hos Jans virksomhed, Vognmand Ernst Jacobsen A/S, Sdr. Egknudvej 1, 6870 Ølgod.

Nyhedsbrev fra Skifter Lastbil

Maj måned viser sig fra sin bedste side med sol og varme og kørsel på tørre veje.

I dette nyhedsbrev kan du blandt andet læse om Driver Challenge konkurrencen, om 2 års garanti på monterede reservedele og om servicekontrakten til dig, der har et køretøj, der er 4 år eller ældre.
Se nyhedsbrevet her!