Ikke mere campering på rastepladserForordningen pålægger medlemsstaterne fremover at straffe overtrædelser. Det har man igennem længere tid praktiseret i andre EU lande – måske mest effektivt i Frankrig. I Danmark har kontrolmyndighederne hidtil hævdet, at en kontrol ikke er mulig uden en konstant overvågning af hver enkelt fører. Og så vidt vides råder ingen myndigheder i EU over analyseprogrammer, der ved en virksomhedskontrol kan påvise om ugehvilene er afholdt som foreskrevet. Og slet ikke om evt. skyldig hviletid i forbindelse med et forkortet ugehvil er afviklet indenfor de efterfølgende 3 uger. Så fint med en præcision – men mon praksis bliver anderledes? |
FORMULARER – bestil inden nytårITD oplyser, at priserne på formularer stiger den 1. januar 2018. Så skynd dig at bestille, så sparer du masser af penge.
Bestil allerede i dag |
Social sikring ved kørsel i udlandetKører man i udlandet er det vognmandens ansvar, at chaufføren eller den selvkørende vognmand er socialt sikret som foreskrevet i EU reglerne.Reglerne om social sikring finder anvendelse for arbejdstagere, som arbejder i to eller flere medlemsstater. En dansk eksportchauffør skal dermed have en afgørelse om social sikring, en såkaldt A1 attest. Man kan i nogle lande blive pålagt en bøde, hvis man ikke medbringer attesten. Selvom der er tale om EU regler skal man ikke forvente, at de tolkes ens i alle medlemsstater. Som eksempel har franskmændene også på dette område deres egne regler – se mere her. Kører man udenfor EU bliver det først vanskeligt. Kontakt derfor en rådgiver, hvis du vil være helt sikker på, hvordan du som vognmand skal forholde dig. |
Glædelig jul!Foreningen ønsker alle medlemmer og læsere af nyhedsbrevet en GLÆDELIG JUL og et GODT NYTÅR! |