Nyhedsbrev nr. 23 2016

45 timers reglen

I de enkelte EU lande dukker der lejlighedsvis sporadiske forsøg på bekæmpelse af social dumping op. Flere lande har indført mindstelønninger og i Holland kan nu også transportkunden anmeldes, hvor lastbilchauffører er nødt til at arbejde under forhold, der ikke overholder hollandske regler.

Om et nyt tysk politisk initiativ – se nedenfor – , hvor man lægger op til en tolkning af køre- hviletidsreglerne, så ophold i lastbilen under det 45 timers ugehvil forbydes, også er et skridt mod at gøre livet vanskeligere for østeuropæiske vognmænd vides ikke.

I Danmark er politikerne tilbageholdende med denne type initiativer. Krav om mindsteløn er der ingen politikere, der tør at fremsætte offentligt. Risikoen er nemlig at man kommer i gabestokken for at udfordre den højt berømmede “Danske Model”.

I praksis har vi allerede mindsteløn i Danmark. Men kun i transportbranchen og kun for de chauffører, der arbejder for de danske vognmænd, der overholder en overenskomst.

Tysk forbud mod 45 timers hvil i lastbilen på vej

I en pressemeddelelse fra en tysk SPD Bundesrat-politker, kan man læse at SPD & CSU/CDU er blevet enige om at nu skal 45 timers regulært ugehvil i lastbilens kabine koste bøder.

Der er lagt op til bøder til arbejdsgivere.Måske kommer der også bøder til chaufførerne.
Tiden må vise om lovændringen følger fransk lovpraksis, hvor det er speditøren/vognmanden der må til lommerne.

Man forventer at fremlægge lovændringsforslaget i Bundesrat til vedtagelse om 2 måneder.

Godt tilbud fra Netshoppen

Netshoppen byder på et par solide og prisgunstige tilbud til bløde pakker under juletræet – eller som personalegaver:

JULEPRIS: 279 kr.

Køb den lækre dunjakke HER.

JULEPRIS: 279 kr.

Køb den lækre jakke HER.

Konkurser i sværgodstransportbranchen

I den forløbne uge har branchen desværre oplevet nogle triste konkurser i sværtransport sektoren.

Det efterlader naturligvis et kapacitetsbehov. Det kunne se ud til, som andre er på vej med hjælp til vindmøllebranchen:
vindmoelle