Nyhedsbrev nr. 18 2018

Chaufførerne knokler mest

Lastbilchaufførerne hører til blandt dem, der arbejder mest i Danmark. Det viser en opgørelse fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.

Lastbilchauffører er den jobgruppe, der kan bryste sig med at have den længste ugentlige arbejdstid i Danmark. Det skriver Fagbladet 3F.De arbejder i gennemsnit 45,2 timer om ugen, fastslår en undersøgelse fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA). Det svarer til 8,2 flere timer end gennemsnittet.

Den oplysninger overrasker nok de færreste i transportbranchen. Men det får arbejdsmiljøforskerne til at placere chaufførerne i den høje risikozone når der gælder hjertekarsygdomme.

Det begrundes bl.a. med for meget stillesiddende arbejde, hvilket må bero på en forældet forestilling. For de fleste chauffører i national trafik får jo masser af motion og danske eksportchauffører, der tager de lange stræk er efterhånden en sjælden rase.

Der er helbredsrisici ved de fleste jobs. Det er der også når man står uden job og det er vanskeligt at indføre begrænsninger for folk, der gerne vil arbejde og udnytte de tidsrammer, som køre- og hviletidsreglerne sætter.

Så forudsat arbejdsmiljøforholdene ellers er i orden, er der bestemt ingen grund til at se skævt til folk, der godt vil “knokle”!

Snart vinterdæk igen

Vinteren nærmer sig med hastige skridt. Dermed varer det heller ikke længe, før der kræves vinterdæk og eventuelt snekæder på lastbiler i en række lande.

ITD opfordrer til at holde særligt godt øje med Tyskland og Sverige, hvor der er kommet eller kommer nye regler.

Læs om de kommende ændringer og om de overordnede regler for vinterdæk og snekæder her!

Mangler du et password for at læse artiklen, kan foreningens medlemmer henvende sig til ITD og anmode om log-in oplysninger.

Oversigt over håndhævelse af weekendhvil i Europa

Må chaufføren holde sit 45 timers ugehvil i lastbilen?

Reglerne siger, at det reducerede ugehvil gerne må holdes i lastbilen og man har derefter konkluderet, at det må det regulære hvil så ikke.

Det er de samme regler der gælder i Europa, men der er stor forskel, hvordan myndighedskontrollen udføres: I Frankrig vanker der bøder, hvis ikke chaufføren kan levere bevis for overnatning på hotel e.l., i Sverige er det helt frit – og i Danmark er man enige om, at overnatning ikke må ske i lastbilen. Men myndighederne mener ikke, de har mulighed for at kontrollere chaufføren.

Stor usikkerhed og forvirring som IRU (den internationale vognmandsorganisation) har forsøgt at afdække ved at lave en aktuel oversigt på håndhævelsen af det regulære ugehvil i lastbilen. Oversigten viser, hvordan forskellige europæiske lande håndhæver afholdelse af weekendhvil i lastbilen.

Se den her!

Oplev den nye Actros

Nu kan du deltage i Danmarkspremieren på den helt ny Mercedes-Benz Actros, der er mere moderne og økonomisk end nogensinde. Du kan se og opleve den helt tæt på til et hyggeligt arrangement hos Bent Pedersen AS, hvor der også serveres mad og drikke (psssst: Tarteletter som farmor lavede dem).

Dato: Tirsdag den 6. november kl. 17.00
Sted: Bent Pedersen, Storegade 244, 6705 Esbjerg Ø

Program:
17.00 Dørene åbner. Mulighed for prøvekørsel af Mercedes-Benz personbiler.
18.00 Actros præsentation ved Mercedes-Benz Danmark.
18.45 Spisning. Mulighed for at se nærmere på den ny Actros.
20.00 Indslag ved tidl. Fremmedlegionær, Brian Lange.
21.00 Tak for i aften.

Tilmeld dig på: mbtrucks-event.dk/bentpedersen
Læs mere om arrangementet og den nye Actros her!